W piątkowy wieczór, 8 sierpnia, nasze mobilne studio zawitało na ulicę Elektryków w Gdańsku, aby na żywo relacjonować największe w Polsce święto kina gatunkowego – Octopus Film Festival. W industrialnej postoczniowej przestrzeni rozmawialiśmy z gośćmi o magii, kulisach i fenomenie tego wyjątkowego wydarzenia. Zapraszamy do słuchania.
W plenerowym studiu, prowadzonym przez Hanię Brzezińską, Filipa Jędrucha oraz Piotra Bonara gościliśmy kluczowe postacie tegorocznej edycji festiwalu. Realizatorem dźwięku na miejscu był Michał Broniewicz, którego ze studia w Gdańsku Wrzeszczu wspierał Dominik Lewicki.
W OKU CYKLONU. ROZMOWA Z GRZEGORZEM FORTUNĄ
Pierwszym gościem był Grzegorz Fortuna, dyrektor programowy Octopus Film Festival. Podkreślił, że festiwal wkracza w najbardziej intensywną, weekendową fazę.
– Wchodzimy w etap festiwalu, który jest trochę większy, bo w weekend odbywa się więcej seansów, a więcej osób ma czas, by wyrwać się z domu lub pracy i uczestniczyć w wydarzeniach – mówił.
Fortuna wspomniał o dynamicznym rozwoju imprezy, która w ciągu ośmiu edycji rozrosła się z 35 do ponad 135 seansów. Zapytany o definicję kina gatunkowego, wyjaśnił, że festiwal stara się prezentować filmy kreatywnie podchodzące do znanych schematów i tropów.
– Kino gatunkowe to dla nas jedno z najciekawszych zjawisk współczesnej kinematografii – autorskie, ambitne kino gatunkowe, które korzysta z pewnych tropów, ale dodaje do nich unikalną, ciekawą wizję – tłumaczył.
Podkreślił też egalitarny charakter festiwalu, który zrezygnował z czerwonych dywanów na rzecz otwartej, przyjaznej atmosfery.
Posłuchaj rozmowy:
GŁOS, KTÓRY ZNAMY. MACIEJ ORŁOŚ O SZTUCE LEKTORSKIEJ
Kolejnym gościem był Maciej Orłoś, który na festiwalu na żywo odczytywał listę dialogową do kultowego filmu „Dzień świstaka”. W rozmowie przyznał, że choć nie ma jednego ulubionego gatunku filmowego, szczególnie ceni dobre komedie. Zapytany o przygotowania do niezwykłego seansu, odpowiedział z uśmiechem:

– Nie mam pojęcia, jak się przygotowywać. Po prostu obejrzałem film i przeczytałem listę dialogową. Nie robiłem próby generalnej. Trochę improwizuję i idę na żywioł – przyznał.
Orłoś wspomniał też o nadchodzącej książce autobiograficznej, która ukaże się we wrześniu. Zdradził, że praca nad nią była okazją do refleksji i wspomnień, a ekscytacji towarzyszy trema.
Posłuchaj rozmowy:
LEKTOR – AKTOR DRUGIEGO PLANU. ROZMOWA Z JACKIEM BRZOSTYŃSKIM
Jacek Brzostyński jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych głosów lektorskich w Polsce. W rozmowie o kulisach pracy podkreślił, że rola lektora jest bliższa aktorstwu niż reporterskiemu dystansowi.
– Powiedziałbym, że to bliżej aktora, który ma za zadanie wcielić się w jakąś postać, nie zawsze zgodną z własnym doświadczeniem – mówił.

Brzostyński zaznaczył, że kluczowa w zawodzie jest umiejętność czytania a vista oraz rozumienie i przekazywanie sensu tekstu. Dodał, że choć lektor powinien być obecny, nie może dominować nad obrazem.
– Powinienem być trochę pod narracją, a nie nad nią. Nie przebijać się ponad, nie być głównym bohaterem, a raczej uzupełnieniem – wyjaśnił.
Przyznał, że najtrudniejsze emocjonalnie są dla niego filmy, w których krzywda dzieje się dzieciom lub zwierzętom.
Posłuchaj rozmowy:
KRÓTKA FORMA, WIELKIE EMOCJE. ROZMOWA Z JARKIEM TOKARSKIM
Piotr Bonar rozmawiał z Jarkiem Tokarskim, kuratorem konkursu Octopus Shorts. Gość opowiedział o fenomenie krótkich form filmowych, które stanowią ważny element festiwalu. Na Octopus Shorts, czyli międzynarodowy konkurs filmów krótkometrażowych wpłynęło ponad 300 filmów z całego świata – od Hongkongu po Amerykę Północną.
Tokarski podkreślił, jak ważne dla niego i dla idei festiwalu jest wspólne przeżywanie kina.
– Kino to nie jest ten mały ekranik w domu, tylko wielka przestrzeń, wielka sala, jest ciemno, przyjemnie… i są ludzie. Jak ktoś koło mnie ryknie, no to ja ryknę, nie? – mówił.
Fascynację kinem gatunkowym odkrył dzięki kasetom VHS oraz programom telewizyjnym odsłaniającym kulisy powstawania filmów. Prowadzony przez niego konkurs filmów krótkometrażowych, oceniany przez międzynarodowe jury, daje szansę nowym twórcom na zaprezentowanie twórczości i zdobycie nagród finansowych.
Posłuchaj rozmowy:
oprac. puch








